Riitta Kangasluoma / Perussuomalaisten kahtiajaosta

Mielipide Perussuomalaisten kahtiajaosta

Ajattelin, että en ota kantaa puolueen kahtiajakoon. On mielestäni lapsellista alkaa sättimään ketään siitä, mitä on tehnyt tai jättänyt tekemättä. Viime aikaiset ulostulot ja lehtikirjoitukset maakunnassa ovat kuitenkin korventaneet mieltäni niin paljon, että haluan nyt hieman asiaa kommentoida.
Ensinnäkin jokainen perussuomalaisista lähtenyt on tehnyt oman henkilökohtaisen valintansa. Tämä on jokaisen perusoikeus puolueeseen katsomatta. Se miten äänestäjät nämä loikkarit jatkossa näkevät, on äänestäjien asia; heillä on täysi oikeus olla pettyneitä tai iloisia lähteneiden puolesta.
Minua hämmästyttää suuresti se, että jokainen sinisiin loikannut pyrkii tekemään itsestään marttyyrin ja selittelee lähtöään sillä, ettei olisi saanut muka olla omaa mieltänsä tai että perussuomalaisten toiminta olisi jotenkin muuttunut Jussi Halla-ahon valinnan myötä. Näin ei todellakaan ole. Ainut asia mikä on muuttunut on se, että enää ei tanssita Timo Soinin eikä hänen apupoikiensa tahdon mukaan, vaan saadaan toteuttaa perussuomalaisia arvoja, joita itse Soinikin on ollut määrittelemässä.
Mielestäni on raukkamaista väittää, että perussuomalaiset arvot olisivat muuttuneet puheenjohtajan myötä. Päinvastoin, nyt niitä arvoja on alettu toteuttaa. Soinilla ei ollut riittävästi rohkeutta pitää päätään ministeriksi päästyään, vaan hän lähti sokeasti Orpon ja Sipilän veneeseen. Se vene ei kauan pinnalla pysy.
Mitä tulee Lapuan perussuomalaisten toimintaan ja jäsenistöön? Tämä oli odotettavissa. Miksikö? Kyllä kaikilla on ollut tiedossa kytkökset eri tahoihin. Nämä loikanneet eivät ole enää aikoihin olleet paikallisyhdistyksen toiminnassa mukana, paitsi kuntavaalien alla mainetta ja kunniaa keräämässä muiden tekemällä työllä. Oli siis oikeastaan helpottava uutinen, että enää ei tarvitse mielessään arvuutella sitä, mihin puolueeseen kukin kuuluu.
On pöyristyttävää miten röyhkeästi loikanneet ovat haalineet merkittäviä luottamuspaikkoja. Ei taida yhdessäkään loikanneessa olla kanttia niin paljoa, että luopuisi paikoistaan, jotka kuuluvat perussuomalaisille. Tämä kuvastaa hyvin sitä toimintatapaa jota moni käytti jo ollessaan puolueessa: oman maineen pönkittäminen keinolla millä hyvänsä. Nyt se maksoi valtavan määrän äänestäjien ääniä, mutta äänestäjät eivät unohda. Seuraavat vaalit tulevat kohinalla.
Toivon kuitenkin jokaiselle loikanneelle hyvää jatkoa, sillä sitä he todellakin tarvitsevat jatkaessaan muiden sätkynukkeina. Muistetaan, että asiat voi riidellä, mutta ihmiset ei.
Riitta Kangasluoma
Lapuan Perussuomalaiset ry