Anne Matokangas johtaa Etelä-Pohjanmaan piiriä

Kaupunginvaltuutettu Anne Matokangas, 49, Alajärveltä valittiin Mustasaaressa Perussuomalaisten Etelä-Pohjanmaan piirin syyskokouksessa piirin uudeksi puheenjohtajaksi. Matokangas voitti äänestyksessä istuvan puheenjohtajan, vaasalaisen Jukka Mäkysen tiukassa änestyksessä lukemin 30 – 25.

Puolueen johtoa syyskokouksessa Mustasaaren kulttuuritalolla edusti 3. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Juho Eerola.
Matokangas teki Etelä-Pohjanmaalla myös puoluehistoriaa olemalla piirin ensimmäinen naispuheenjohtaja.
– Vuosi 2019 vaaleineen asettaa niin puolueen kuin piirin valtavan haasteen eteen. Tiedän, että Etelä-Pohjanmaalla tästä selvitään yhteistyöllä ja joukkuehengellä. Meillä täytyy olla tavoitteet korkealla. Menetimme loikkarien takia piirissä kaikki kolme kansanedustajapaikkaa, ja se olisi kova paikka mille tahansa puolueelle. Niinhän se on meillekin, mutta eiköhän lähdetä siitä, että otamme eduskuntavaaleissa nuo kolme paikkaa takaisin. Tavoite on kova, mutta ei mahdoton.
Matokankaan mukaan ei puolueen kannatus piirin alueella ole minnekään hävinnyt. Sen osoittaa jäsenmäärän kasvu sekä se valtavan myönteinen kuhina, mitä toritapahtumissa ja muissa puolueen riennoissa kentällä tapahtuu.

– Ihmiset ovat tulleet monissa tori- ja markkinatapahtumissa kiittelemään perussuomalaisia siitä, että meillä on vielä yksi puolue, joka ajaa tässä maassa Suomen ja suomalaisten asioita. Tuollainen palaute antaa kummasti lisää potkua tekemisiimme.
Piirin järjestäytymiskokous puolestaan valitsi 1. varapuheenjohtajaksi Tapio Pihlajan Kauhajoelta, 2. varapuheenjohtajaksi Yrjö Paukkusen Alavudelta ja 3. varapuheenjohtajaksi Piia Riikin Laihialta. Piirisihteeriksi valittiin Petri Saunamäki Ilmajoelta, taloudenhoitajana jatkaa Mikael Ö Vaasasta sekä piirin tiedottajana ja vaalipäällikkönä Juha Rantala Vaasasta.
Puolueen tervehdyksen syyskokoukseen tuonut Juho Eerola loi puheessaan uskoa pohjalaiseen kenttäväkeen.
– Totta kai piirin perussuomalaiset ovat täällä kovan haasteen edessä. Mutta tiedän, että täällä ei anneta periksi ja vaalityötä tehdään sillä asenteella, että nuo menetykset otetaan korkojen kera takaisin.

Perussuomalaisten Etelä-Pohjanmaan piirin uusi puheenjohtaja Anne Matokangas korosti tiimityön ja yhteishengen merkitystä vaalien lähestyessä. – Kesän markkinoilla tehtiin erinomainen pohjatyö, josta nyt on hyvä jatkaa kohti hyvää vaalitulosta. – Kuva: Juha Rantala

Kirjoitettu 27.2.2019