Helena Rahkolan hyppy perussuomalaisiin ei tullut yllätyksenä

Ilmajoen kunnanvaltuutettu Helena Rahkola, 47, erosi viime viikolla kokoomuksesta ja jätti jäsenhakemuspaperinsa perussuomalaisille. Samalla hän on ilmoittanut olevansa käytettävissä perussuomalaisten kuntavaaliehdokkaaksi. Perussuomalaisena Rahkola uskoo voivansa vaikuttaa enemmän kuntansa asioihin kuin kokoomuslaisena.
-Haluan olla sellainen vaikuttaja, joka korostaa tavallisen ihmisen ääntä ja asioita päätöksenteossa. Oikeudenmukaisuus, rehellisyys ja inhimillisyys ovat minulle tärkeitä perusarvoja. Perussuomalaisilla ei ole mitään ammattikuntaa eikä eturyhmää, vaan he ovat kaikkien kuntalaisten puolella tasa-arvoisesti, perustelee Rahkola näkemyksiään.

Rahkola pitää tärkeänä kuntalaisten osallistamista päätöksenteossa. Se saa hänen mielestään aikaan tyytyväisyyttä kuntalaisissa.
– Tällä lailla paranee myöskin kunnan eli Ilmajoen imago. Maalaispitäjä, jossa kuntalaisia kuunnellaan, pysyy taatusti muuttovoittoisena. Päätöksenteossa selvästi eri näkökulmat esiin tuova avoin ja suorapuheinen keskustelu, niin päättäjien kuin virkamiestenkin kesken kuntalaisten suuntaan, luo ymmärrettävyyttä ja helpottaa varmasti kompromissien tekemistä.

Rahkola pitää tärkeänä Ilmajoen pysymistä omana itsenäisenä kuntana. Hän arvostaa Suomen itsenäisyyttä, eikä kannata nykyistä EU:n liittovaltiokehitystä.
– Nykyiselläänkin tuntuu usein, että EU puuttuu liikaa maamme asioihin, viimeisimpänä tulee mieleeni susiasia. Meillä tulee edistää työntekoa ja yrittämisen kannattavuutta.
Nykymeno suorastaan ajaa teollisuutta pois Suomesta enemmän saastuttaviin maihin.

Jos on kyse perussuomalaisista, tahtoo keskustelu yleensä aina jostain syystä kääntyä maahanmuuttoon. Tästäkin asiasta Rahkolalla on selvä käsitys ilmajokisesta vinkkelistä.
– Totta kai tänne voi tulla maahanmuuttajia, perheitä, jotka ovat valmiita elämään ja sopeutumaan suomalaisiin oloihin, kulttuuriin ja elämänmenoomme. Turvapaikkaturismia en voi ymmärtää, mutta ihmiset, joilla on vilpitön halu opetella kieltämme. käydä koulua, työllistyä jne. ovat mielestäni tervetulleita. Kansainvälisyyttä kannatan, mutta itsemääräämisoikeudestamme on pidettävä kiinni ja maahanmuuttajien on sopeuduttava ja hyväksyttävä lakimme ja kulttuurimme.

Oulussa syntynyt Helena Rahkola on asunut ja vaikuttanut Ilmajoella yli 20 vuotta. Perheeseen kuuluvat aviomies, neljä poikaa ja tietysti jo useampi miniä sekä koira. Rahkola on toiminut koulutuksensa puolesta perushoitajana, perhepäivä- ja lastenhoitajana. Tänään hän toimii yrittäjänä. Hän on ensimmäisen kauden kunnanvaltuutettu.
– Olen tehnyt koko valtuustokauden kokoomuslaisenakin tiivistä yhteistyötä perussuomalaisten kanssa. Tämä on kulminoitunut erityisesti tuulivoima-asioihin. Itseasiassa päätös siirtyä perussuomalaisiin ei ollut vaikeaa.

Oikeudenmukaisuus, rehellisyys ja inhimillisyys ovat uudelle perussuomalaiselle Helena Rahkolalle tärkeitä asioita. Perussuomalaisissa nämä arvot kohtaavat. – Kuva: Juha Rantala

Kirjoitettu 26.2.2021