Laihialla on perussuomalaisuus kovassa kurssissa

Laihialla on helppo olla perussuomalainen. Puolueen kannatus on kasvanut muutamassa vuodessa hurjaa vauhtia. Annetaanpa muutama esimerkki.
Vuoden 2017 kuntavaaleissa perussuomalaisia äänesti Laihialla 12,8 prosenttia ja 13:sta kuntavaaliehdokkaasta kolme valittiin valtuustoon. Sitten paikkakunnalla käärittiin hihat ja ryhdyttiin töihin.
Viime kevään eduskunta- ja europarlamenttivaaleissa Laihialla tehtiin poliittista historiaa, kun perussuomalaiset syrjäyttivät selvästi keskustapuolueen ensimmäistä kertaa suurimman puolueen paikalta äänimäärissä mitaten. Molemmissa vaaleissa perussuomalaiset saivat lähes neljänneksen kaikista annetuista äänistä. Mitä oikein Laihialla on tapahtunut?
– Äänestäjät ovat olleet perin juurin kyllästyneitä kepun ja kokoomuksen katteettomiin lupauksiin. Puheet eivät ole vastanneet tekoja. Ja toiseksi, niin kuin sanottu, me perussuomalaiset ryhdyimme sanoista tekoihin ja viemään aatettamme eteenpäin kuntalaisten kuuluville. Ja parastahan on se, että meidän sanomamme on otettu täällä avosylin vastaan, kertoo Laihian Perussuomalaisten varapuheenjohtaja Piia Riiki.

Seuraava koitinkivi paikallisyhdistykselle on luonnollisesti ensi kevään kuntavaalit.
– Työ vaalien eteen on lähtenyt upeasti käyntiin ja meillä on jo nyt enemmän ehdokkaita kuin viime kuntavaaleissa. Ja lisää tulee. Tarkoituksena on vähintään tuplata valtuutettujen määrä. Näillä toritapahtumilla on vaalityössämme suuri merkitys, sillä saamme olla kasvokkain äänestäjiemme kanssa, totesi Riiki.

Tällä kertaa Laihian perussuomalaisten elokuista toritapahtumaa olivat vauhdittamassa perussuomalaisten 2. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Arja Juvonen ja kansanedustaja Jukka Mäkynen Vaasasta.
– Päivänpolttavista asioista olivat esillä mm. maamme huonontuva taloudellinen tilanne, polttoainevero, eläkeläisten toimeentulo ja maahanmuuton kustannukset. Kyllä ihmiset olivat sitä mieltä, että Marinin hallitus on näyttönsä antanut ja nyt on perussuomalaisten vuoro laittaa maan asiat kuntoon, painotti Riiki.

Riiki lupaa, että Laihialla järjestetään jatkossakin säännöllisesti toritapahtumia ja niihin pyritään saamaan kovan luokan vierailijoita.

Perussuomalaisten 2. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Arja Juvonen ja Laihian Perussuomalaisten varapuheenjohtaja Piia Riiki keskustelemassa ajankohtaisista asioista Laihialla järjestetyssä perussuomalaisten toritapahtumassa. – Kuva: Sede Jussila

Kirjoitettu 26.8.2020