Laihian markkinat sujuivat perussuomalaisessa hengessä

Kyllä Laihialla kelpaa olla perussuomalainen. Laihia nimittäin todisti kevään vaaleissa (eduskunta- ja eu-vaalit) olevansa Vaasan vaalipiirin perussuomalaisin kunta.
Eduskuntavaaleissa perussuomalaiset saivat Laihialla 29,3 prosenttia (+ 3,3 %) annetuista äänistä ja europarlamenttivaaleissa 27,3 % (+ 8,5 %). Eipä ihme, että markkinoilla ps-teltalla olivat suut messingillä.
– Vaikka vaaleista on mennyt jo tovi, niin onnitteluja ja kannustusta tuli koko markkinoiden ajan niin tutuilta kuin tuntemattomiltakin. Tuntuu tosi hyvältä, tiivisti fiiliksiä Laihian perussuomalaisten puheenjohtaja Piia Riiki.
Eikä Riikillä ole tapana puhua pehmosia. Koko perussuomalaisten osasto oli kuin yhtä suurta perhettä, ja iloisuus ja hyväntuulisuus tarttuivat kummasti kaikkiin teltalla pistäytyneisiin.
– Perussuomalaisuus kiinnostaa ja uusia jäseniä sataa laariin. Tämä kaikki on pitkäjännitteisen työn tulosta ja se työ jatkuu, painotti Riiki.
Laihian markkinoilla viikkoa ennen juhannusta vierailivat kaikki Vaasan vaalipiirin kansanedustajat Mauri Peltokangas, Juha Mäenpää ja Jukka Mäkynen sekä odotettu ja aina tervetullut “etelän vieras” Arja Juvonen Espoosta.
– Työ eduskunnassa on tuonut paljon uusia haasteita ja opettelemista, mutta kyllä siellä tehdään työtä tosissaan Suomen ja etenkin pohjalaisten hyväksi. Meillä perussuomalaisilla on erinomainen eduskuntaryhmä, jossa näkyy hyvä joukkuehenki ja tekemisen meininki. Työ eduskunnassa kestää juhannuksen yli ja sen jälkeen aioin kierrellä Pohjanmaan markkinatapahtumia ja tietysti vähän lomailla, että akut on ladattuna sitten kun tosityö eduskunnassa syksyllä käynnistyy, totesi hyväntuulinen kansanedustaja Jukka Mäkynen Vaasasta.
Perussuomalaisten erinomaisesta joukkuehengestä kertoo se, että perussuomalaisten osastolla Laihialla oli aktiiveja ympäri laajan vaalipiirin (Etelä- ja Keski-Pohjanmaa) aluetta.

Laihian markkinoilla olivat perussuomalaiset kuin kotonaan, sillä kunta on Vaasan vaalipiirin perussuomalaisin. – Kuva: Juha Rantala

Kirjoitettu 25.6.2019