Matti Heinosesta Perussuomalaisten Etelä-Pohjanmaan piirin uusi puheenjohtaja

Kurikkalainen Matti Heinonen valittiin Perussuomalaisten Etelä-Pohjanmaan piirin uudeksi puheenjohtajaksi. Koronaepidemian takia syyskokous päästiin pitämään vasta nyt, ja se käytiin etäkokouksena kokoustoimitsijoiden huolehtiessa kokouskäytännöistä Ilmajoen kunnantalolta käsin.

Piirin puheenjohtajakisaan oli ilmoittautunut kaikkiaan viisi ehdokasta eli Matti Heinonen Kurikasta, Päivi Karppi Vaasasta, Erkki Valtamäki Seinäjoelta, Piia Riiki Laihialta sekä Micael Westerholm Mustasaaresta. Ensimmäisen kierroksen äänet jakautuivat sen verran tasaisesti, että toiselle ja ratkaisevalle äänestyskierrokselle selvisivät kaksi eniten ääniä saanutta ehdokasta. Tässä äänestyksessä sitten Matti Heinonen voitti Päivi Karpin äänin 40 – 32.

– Piirin puheenjohtajana päähuomio on tietysti kevään kuntavaaleissa ja että niissä menestytään. Toinen merkittävä asia piirimme alueella on tietysti loppukesästä järjestettävä Perussuomalaisten puoluekokous Seinäjoella, totesi Heinonen, joka luonnehtii itseään rauhalliseksi, harkitsevaksi ja asioihin perehtyväksi joukkuepelaajaksi. Harrastuksistaan Heinonen nostaa tärkeimmiksi reserviläis- ja maanpuolustustoiminnan.
Matti Heinosen edeltäjä Anne Matokangas Alajärveltä johti piiriä kaksi vuotta.
Syyskokouksen puheenjohtajana toimi kansanedustaja Juha Mäenpää.

Syyskokouksessa valittiin myös piirihallitus tälle vuodelle. Hallitukseen valittiin Anne Matokangas ( varalla Jukka Kangastie) Alajärveltä, Yrjö Paukkunen (Petri Juurakko) Alavudelta, Hannu Akkanen (Harri Koskela) Ilmajoelta, Jorma Rantala (Tony Vaarainmaa) Isojoelta, Raili Varo (Soile Hakala) Isostakyröstä, Ossi Sandvik (Jari Haapamäki) Kurikasta, Lasse Lähdesluoma (Jukka Salo) Kaskisista, Tapio Pihlaja (Mika Muurimäki) Kauhajoelta, Martti Puronvarsi (Heikki Haukkala) Kauhavalta, Seppo Palomäki (Tauno Lampinen) Kuortaneelta, Piia Riiki (Jukka Jänisoja) Laihialta, Arvi Kangastie (Ahti Kautiainen) Lappajärveltä, Riitta Kangasluoma (Sini Syrjälä) Lapualta, Micael Westerholm (Susanna Sariola) Mustasaaresta, Marko Kähönen (Erkki Kuoppala) Seinäjoelta, Heikki Tuomela (Mika Lukkarinen) Teuvalta ja Päivi Karppi (Teemu Syrjäläinen) Vaasasta.

Perussuomalaisten Etelä-Pohjanmaan piirin uusi puheenjohtaja on kurikkalainen Matti Heinonen.

Perussuomalaisten Etelä-Pohjanmaan syyskokouksen toimitsijoita Ilmajoen kunnantalolla; kuvassa vas. lukien Mikael Ö, Petri Saunamäki, Juha Mäenpää, Hannu Akkanen, Anne Matokangas, Risto Sillanpää ja Harri Koskela. – Kuva: Juha Rantala

Kirjoitettu 12.1.2021