Perussuomalainen sanoma kiinnosti Kauhavan markkinoilla

Kauhavan perussuomalaisten puheenjohtaja Risto Mattila oli yhtä hymyä Kauhavan markkinahumun hieman tauottua heinäkuisena perjantai-iltapäivänä. Perussuomalainen sanoma kiinnosti ihmisiä ja puolueen osastolla tahtoi välillä tila käydä ahtaaksi.
– Ei voi olla kuin hyvillä mielin. Koskaan ennen minun kaksitoistavuotisen puheenjohtajakauden aikana ei Kauhavalla ole markkinoille ja toritapahtumiin osallistunut samaan aikaan peräti kuutta perussuomalaista kansanedustajaa. Tästä toki ilmoitimme lehdissä ja somessa, ja viesti meni perille. Kansaa oli tungokseen asti ja kaikilla oli halu käydä jututtamassa meidän kansanedustajiamme, ja palautteesta päätellen he olivat perussuomalaisten sanomaan sangen tyytyväisiä.

Sen sijaan punavihreän hallituksemme toimet eivät Kauhavallakaan saaneet ymmärrystä.
– Polttoaineiden hintojen nousu ja kaiken maailman tukipaketit Etelä-Eurooppaan rassasivat pohjalaista mielenrauhaa. Eniten kritiikkiä sai kepu, jonka toimia hallituksessa ja vihervasemmistolaisen politiikan toteuttajana pidettiin käsittämättömänä. Kepu on unohtanut ja kääntänyt maaseudulle lopullisesti selkänsä, tiivisti Mattila markkinasatoa.

Kansanedustajat Ari Koponen, Juha Mäenpää, Jukka Mäkynen, Mika Niikko, Mauri Peltokangas ja Jenni Simula saivat kukin vuorollaan todeta perussuomalaisuuden olevan Kauhavalla hyvällä mallilla.

– Paitsi näkyvyyttä, niin saimme markkinoiden aikana useamman uuden jäsen- ja ehdokashakemuksen. Kuntavaalityö on lähtenyt meillä hyvin ja suunnitelmallisesti käyntiin ja tarkoitus on tietysti parantaa merkittävästi osakkeitamme itse vaaleissa. Siihen on nyt taas erinomaiset edellytykset, totesi Mattila.

Edellisissä, vuoden 2017, kuntavaaleissa perussuomalaiset saivat Kauhavalla 13,9 prosenttia äänistä (lisäystä 3,8 % vuoden 2012 vaaleihin). Äänisaalis riitti kuuteen valtuutettuun. Ehdokkaita Kauhavan perussuomalaisilla oli 22.

Perussuomalaisilla oli vientiä Kauhavan markkinoilla. Peräti kuuden kansanedustajan läsnäolo kiinnosti ja perussuomalaisten osasto oli muihin puolueiden osastoihin verrattuna ylivoimainen ykkönen. – Kuva: Juha Rantala

Kirjoitettu 17.8.2020