Perussuomalaiset mukana Kuortaneen kuhinoilla

Kuortaneen perussuomalaiset ovat tuttu näky vuodesta toiseen perinteisillä kesämarkkinoilla. Tänä vuonna aluksi tosin tiedotettiin, ettei Kuortaneen kaksipäiväisiä kuhinoita järjestettäisi laisinkaan koronaepidemian takia, mutta valtiovallan uudet ohjeistukset saivat tapahtumajärjestäjät toisiin aatoksiin.
Niinpä heinäkuun viimeisellä viikolla Kuortaneella kävi tämän kesätapahtuman vuoksi tuttu kuhina, joissa perussuomalaiset olivat tietysti mukana.
– Palaute oli odotetun positiivista. Itse jouduin tosin viikonloppuna tasapainottelemaan kahden osaston, perussuomalaisten ja reserviläisten, välillä, mutta hyvinhän se sujui. Reserviläiset tarjosivat perinteistä hernesoppaa, kun taas perussuomalaiset sitä perinteistä perusmakkaraa. Makkara kelpasikin erinomaisesti perussuomalaisten osastolla, sillä sitä meni kahden päivän aikana ruhtinaalliset 50 kiloa, myhäili Kuortaneen perussuomalaisten puheenjohtaja ja valtuutettu Seppo Palomäki.

Kuortaneella perussuomalaisilla on pyyhkinyt viime vuosina hyvin. Ja tahti tuntuu sen kuin jatkuvan. Viime kuntavaaleissa Kuortaneella perussuomalaisten kannatus oli upeat 19,3 prosenttia, lisäystä edellisiin kuntavaaleihin peräti + 5.0 %. Viime kevään eduskuntavaaleissa perussuomalaisilla oli Kuortaneelta oma ehdokas, Tauno Lampinen, ja silloin perussuomalaisia äänesti lähes 25 prosenttia kuortanelaisista. Perussuomalaisilla on Kuortaneen valtuustossa kolme valtuutettua. Haaste kuntavaalikeväälle on paikallisyhdistykselle kova, vai onko?

– Kyllä meillä on tavoite laittaa viime kuntavaaleja paremmaksi. 2017 vaaleissa meillä oli yksitoista ehdokasta, enkä tosiaankaan näe ylivoimaisena tehtävänä tehdä vielä tuota parempi tulos. Meillä on kuntavaalityö aloitettu ja osallistuminen näihin kuhinoihin on osa tuota meidän valmistautumista ensi kevään vaaleihin. Esilläolo, hyvä työ valtuustossa ja Perussuomalainen-lehden jakaminen kotitalouksiin on sitä meidän vaalityötämme. Teimme myös yhdistyksen oman esitteen, jota olemme myös jakaneet ahkerasti Kuortaneella, selvitti Palomäki.

Kuortaneen kuhinoilla mielenkiintoa ja menoa siivitti myös kansanedustaja Juha Mäenpää, jonka puhe markkinoilla otettiin erinomaisesti vastaan.

Seuraavan kerran Kuortaneella tapahtuu sunnuntaina 9. elokuuta, jolloin Kuortaneen yhdistys järjestää myös perinteisen Perusonkitapahtuman.

Kansanedustaja Juha Mäenpää ja Kuortaneen perussuomalaisten puheenjohtaja Seppo Palomäki perussuomalaisten kuhina-osastolla. – Kuva: Yrjö Paukkunen

Kirjoitettu 7.8.2020