Perussuomalaiset nimenneet Vaasan vaalipiirissä 11 ehdokasta ensi kevään eduskuntavaaleihin

Ensi keväänä käytäviin eduskuntavaaleihin on nimetty Vaasan vaalipiirin osalta 11 perussuomalaista ehdokasta 16:sta. Vaasan vaalipiiriin kuuluvat niin Etelä- kuin Keski-Pohjanmaan piirit. Etelä-Pohjanmaalta on perussuomalaisia ehdokkaita nimetty kuusi. He ovat istuvat kansanedustajat Juha Mäenpää Ilmajoelta ja Jukka Mäkynen Vaasasta. Muut ehdokkat ovat Anne Rintamäki Vaasasta, Rami Aalto Karijoelta, Marcus Toppari Lapualta sekä Jouni Vallin Kurikasta.
Keski-Pohjanmaan Perussuomalaisten piirihallitus puolestaan nimesi yksimielisesti kokouksessaan seuraavat viisi eduskuntavaaliehdokasta: istuva kansanedustaja Mauri Peltokangas, 56, Kokkolasta, kätilö, yrittäjä Pia Sillanpää, 44, Kokkolasta, Ulpu Keränen, 41, poliisivankilan vartija Kokkolasta, Manolis Huuki, 31, valtiotieteen kandidaatti Kannuksesta sekä Jorma Malinen, 63, oikeusnotaari, ylikonstaapeli (evp) Uudestakaarlepyystä.

– Valitsemamme ehdokkaat edustavat monipuolisesti perussuomalaista Suomea. Kansalaisilla on mahdollisuus valita perussuomalaisten piirin aktiivisista ehdokkaista se mieluisin, henkilö, joka ajaa vaalipiirimme asioita. Suomalaisen politiikan ajankohtaisista kysymyksistä ovat ehdokkaamme huolissaan. Esille nousevat mm. energiakysymykset; onko bensa halpaa, onko meillä riittävästi edullista energiaa kotien lämmittämiseksi ja riittääkö kotimainen ruoka varmasti jokaiselle? Näihin huoliin muun muassa ehdokkaamme haluavat vaikuttaa täysimääräisesti. Siksi olemme jo nyt liikkeellä kuuntelemassa ihmisten huolia ja murheita vaikean talven edessä. kommentoi Perussuomalaisten Keski-Pohjanmaan piirin puheenjohtaja Timo Sillanpää.

Etelä-Pohjanmaan piirin puheenjohtaja Anne Matokangas puolestaan kertoo, että Etelä-Pohjanmaan puolella päästiin ehdokasasettelussa hyvään alkuun jo keväällä.
– Kiitän jo tässä vaiheessa ehdokkaitamme, jotka ovat laittaneet itsensä likoon tuleviin vaaleihin ajamiemme asioiden puolesta. Keski-Pohjanmaan piiri täytti valinnoillaan jo oman kiintiönsä, joten meidän piirihallituksemme vaativaksi tehtäväksi jää vielä viiden ehdokkaan nimeäminen.
Matokankaan mukaan ei piirissä ole ehdokasasettelun suhteen kesälläkään levätty laakereilla.
– Olemme kartoittaneet tilannetta kiinnittämällä huomiota mm. siihen, että ehdokkaita nimetään alueellisesti tasapuolisesti. Varmasti hyvin pian jo loppukesästä ja alkusyksystä saamme täydennystä jo nyt edustavaan ehdokaslistaamme.
Kesän aikana perussuomalaiset ja jo nimetyt eduskuntavaaliehdokkaat ovat olleet kiitettävästi esillä kesän markkina-, tori- ja messutapahtumissa.
– Ei viikonloppua ilman kesätapahtumia ja perussuomalaisia. Olemme saaneet paljon kiitosta siitä, että olemme olleet kesätapahtumissa niin vahvasti esillä, monta kertaa ainoana puolueena. Erityiskiitoksen haluan antaa vaalipiirin kaikille kolmelle kansanedustajalle siitä aktiivisuudesta, millä he ovat tapahtumia kiertäneet, toteaa Matokangas.

Eduskuntavaalit toimitetaan sunnuntaina 2. huhtikuuta 2023. Ennakkoäänestys kotimaassa 22. – 28. maaliskuuta 2023 ja ulkomailla 22. – 25. maaliskuuta 2023.

Perussuomalaiset ovat olleet vahvasti esillä kesän markkina- ja messutapahtumissa Etelä-Pohjanmaan piirin alueella. Ei tapahtumaa ilman perussuomalaisia. Kuva Jurvan kesämarkkinoilta. – Kuva: Juha Rantala

Kirjoitettu 26.7.2022