Perussuomalaisten KIITOS! -tapahtuma oli Laihialla yleisömenestys

Laihialla paikalliset perussuomalaiset halusivat vielä kiittää äänestäjiä viime kevään kaksien vaalien erinomaisesta tuloksesta ja luottamuksesta järjestämällä KIITOS!-toritapahtuman. Samalla käynnistettiin myös kevään 2021 kuntavaalikampanja.
Laihialla on totisesti tapahtunut totaalinen poliittinen suunnanmuutos. Kunnan historiassa on keskustapuolue ennen viime kevättä ollut aina kaikkien vaalien selvä ykkönen. Nyt kuitenkin marssijärjestys muuttui kertaheitolla. Perussuomalaiset ottivat kunnassa ykköspaikan niin eduskunta- kuin europarlamenttivaaleissa. Ja tulokset olivat perussuomalaisten kannalta kylmäävän murskaavia. Sen sijaan kepu romahti ja pahasti.
Vai mitä sanotte faktoista! Eduskuntavaaleissa perussuomalaisten kannatus oli Laihialla 29,4 % (+ 3,3 % edellisiin eduskuntavaaleihin) ja eurovaaleissa 27,3 % (+ 8,6 %). Kepun suunta oli taas toinen. Eduskuntavaalit 20,7 % (- 16,8 % !!!) ja eurovaalit 23,1 % (- 14,4 %).

Laihialla ja koko Etelä-Pohjanmaan piirissä kevään vaalikampanja meni Laihian yhdistyksen puheenjohtajan ja piirin 3. varapuheenjohtajan Piia Riikin mukaan enemmän kuin nappiin.
– En viitsi kommentoida vaaleja kepun näkökulmasta. Tulokset puhukoot puolestaan. Sen sijaan ei meidän perussuomalaisten täällä Laihialla tarvinnut voiton eteen mihinkään poppakonsteihin turvautua, vaan se kaikki on määrätietoisen työn summa. Paiskimme vaalien eteen aivan hirvittävän työmäärän. Kova työ vaalien alla ja meidän onnistunut kuntapolitiikka valtuustossa ja lautakunnissa palkittiin kertaheitolla. Ja tästä jatketaan samaan malliin kohti kuntavaaleja.

Laihia teki myös piirin alueella perussuomalaisista yhdistyksistä parhaan tuloksen.

Laihialla KIITOS!-tapahtuma sai väen liikkeelle. Vanha slogan, että ilmassa oli suuren (urheilu)juhlan tuntua, piti kirjaimellisesti paikkansa. Vaikka lokakuun ensimmäisenä lauantaina vihmoi räntää, niin se ei perusjuhlaa millään tapaan haitannut.
– Jo aamukymmeneltä tapahtumatori kuhisi ihmisistä. Tämä oli aivan ennenkokematonta. En ikimaailmassa olisi uskonut, että väkeä olisi noin paljon liikkeellä, sopersi Piia Riiki onnesta liikuttuneena.

Laihian KIITOS!-tapahtuma sai myös perussuomalaisia vaikuttajia liikkeelle. Paikalle saapuivat mm. puolueen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio, piirin kaikki kolme kansanedustajaa Mauri Peltokangas, Juha Mäenpää ja Jukka Mäkynen sekä kansanedustaja Mika Niikko.
– Saimme paljon kiitosta siitä, että kansanedustajilla oli aikaa kiertää kuntalaisten parissa juttelemassa ajankohtaisista asioista. Paikalla oli myös piirin vaikuttajia sekä omat valtuutettumme. Tämä on sitä parasta työtä puolueen eteen mitä kuvitella saattaa, kiitteli Riiki koko sydämestään.

Laihialaisten ansaittua voitonkiimaa ihasteli myös kansanedustaja Juha Mäenpää.
– Kyllähän tämäkin tapahtuma vahvisti sen suunnan mihin koko maassa ollaan menossa. Perussuomalaiset porskuttaa ja muut vikisevät. Merkille pantavaa Laihiallakin oli se, että bongasin perussuomalaisten voitonjuhlissa monia keputaustaisia vaikuttajia. Kumman hyvin perussuomalainen lihakeitto ja kaffi tuntui heillekin maistuvan, ja taisipa muutama heistä näkemykseni mukaan sujauttaa nopeasti hihaansa myös meidän viimeisimmän lehtemme. Kyllä tämä on kova juttu tässä keskustapuolueen perustajan ja pääideologi Santeri Alkion koti- ja synnyinkunnassa.

Niinpä. “Elämä on ikäänkuin tikapuita myöten kiipeämistä: alapää etääntyy, mitä ylemmäksi mennään.” Näitä Alkion sanoja on varmasti yhden sun toisen äänestäjänsä ja kannattajansa pettäneen politiikon syytä vakavasti tarkastella.

Laihialla perussuomalaisuus elää ja voi hyvin. Yli joka neljäs äänestysikäinen liputti viime kevään vaaleissa perussuomalaisten puolesta. Perussuomalaisten KIITOS!-toritapahtuma oli koko kunnan yhteinen juttu, joka näkyi ja kuului. – Kuva: Juha Rantala

Kyrönmaa-lehden toimittaja Erkki Tuori haastattelee Laihian toritapahtumassa perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtajaa Ville Taviota. – Kuva: Juha Rantala

Vaasan vaalipiirin eräs eduskuntavaalien ääniharavoista Mauri Peltokangas osallistui myös Laihian KIITOS!-toritapahtumaan, eikä seurasta ollut puutetta. – Kuva: Juha Rantala

Kirjoitettu 18.10.2019