Puheenjohtaja Jussi Halla-aho Etelä-Pohjanmaan piirin syyskokouksessa: Perussuomalaisten politiikka puhuttelee äänestäjiä

Etelä-Pohjanmaan Perussuomalaiset pitivät syyskokouksensa Laihialla. Kokousväki oli saanut vieraakseen puolueen puheenjohtaja Jussi Halla-ahon ja työmies Matti Putkosen ja sen myös huomasi. Kokouspaikka oli tupaten täynnä muitakin aktiiveja kuin vain piirikokousedustajia.
Kokouksessa äänestettiin piirin puheenjohtajasta. Jo vuosi sitten tehtiin Etelä-Pohjanmaalla historiaa, kun piirille valittiin puheenjohtajaksi ensimmäistä kertaa nainen. Nyt pantiin vieläkin paremmaksi, sillä istuvan puheenjohtajan, alajärveläisen Anne Matokankaan haastajaksi ilmoittautui Piia Riiki Laihialta.
Äänestyksessä Matokangas voitti lukemin 59 – 12 nuoremman kilpailijansa.

Ilmapiiri Etelä-Pohjanmaan piirissä on tällä hetkellä erinomainen, ja siitä kiitos istuvalle puheenjohtajalle ja piirin aktiiveille. Perussuomalaisuus on lakeuksilla kova sana ja piirissä ollaan tehty vuosia määrätietoista työtä sekä yhtenäisyyden että puolueen arvojen eteen. Siitä saatiin esimakua kevään kaksissa vaaleissa, ja nyt odotukset ovat korkealla myös kuntavaalityön käynnistyessä. Siksi kokousväen oli helppo yhtyä puheenjohtaja Halla-ahon sanoihin, että perussuomalainen politiikka puhuttelee äänestäjiä. Niin se tekee myös Etelä-Pohjanmaalla.

Halla-aho sivusi puheessaan hallituskriisiä ja postin lakkoa. Ja aivan oikein hän ei uskonut hallituksen kaatuvan.
– Kun ajatellaan poliittista kulttuuriamme, oletus on, että hallitus jatkaa tilanteessa kuin tilanteessa. Oppositiossa ei meidän ole tarve tinkiä periaatteistamme. Yhteistyö tai kompromissit eivät tuo lisäarvoa.

Halla-aho toi puheessaan esille myös vanhojen puolueiden kriisin, joka on nähtävissä myös Etelä-Pohjanmaalla.
– Perussuomalaisten lisäksi myös vihreät ovat löytäneet linjansa, jotka puhuttelevat ja houkuttelevat äänestäjiä. Sen sijaan keskustan ja sdp:n kannatus laskee laskemistaan.
– On kaikkien etujen mukaista, että koko Suomi pidetään asumiskelpoisena. Perussuomalaiset haluavat edistää elinvoimaista, omillaan pärjäävää maaseutua.

Työmies Matti Putkonen toi omassa puheenvuorossaan esille sen, kuinka duunareiden ja yrittäjien keskuudessa perussuomalaiset ovat selkeästi suosituin puolue. Myös naisäänestäjien keskuudessa puolueen kannatus kasvaa kasvamistaan.
– Ei tällaisiin muutoksiin mitään poppakonsteja ole tarvittu. Perussuomalaisten uskottavuus ja johdonmukainen politiikka tuovat tulosta. Nyt kun lähdemme tekemään työtä kuntavaalien eteen, niin tavoitteena on nostaa perussuomalaiset kunnissa pikkupuolueesta suureksi. Ja tämänhän me teemme yhdessä.

Perussuomalaisten Etelä-Pohjanmaan piirin puheenjohtajana jatkava Alajärven kaupunginvaltuutettu Anne Matokangas sanoo tekevänsä sitä työtä, mitä on tähänkin asti tehnyt.
– Etenemme hyvillä mielin kohti kuntavaaleja. Puolueen kannatuksen nousu on näkenyt konkreettisesti kentällä, jossa toritilaisuuksiin on osallistunut aivan käsittämättömästi väkeä ympäri piirin aluetta. Teimme upean työn jo viime kevään vaaleissa ja panemme vieläkin paremmaksi vuoden 2021 kuntavaaleissa. Kuntavaaleissa haasteet ovat hieman kevään vaaleja erilaiset, mutta työ piirissä on mennyt harppauksin eteenpäin. Meillä on ollut erinomaisia yksilöitä ja on tietysti vieläkin, mutta nyt alamme näyttämään täällä yhtenäiseltä, menestyvältä joukkueelta.

Kansanedustajien puheenvuorot kuultiin Juha Mäenpäältä ja Jukka Mäkyseltä.

Puheenjohtaja Anne Matokankaan lisäksi Laihialla valittiin myös vuoden 2020 piirihallitus. Piirihallituksessa vaikuttavat Jukka Kangastie (varalla Risto Sillanpää), Yrjö Paukkunen (Petri Juurakko), Hannu Akkanen (Harri Koskela), Jorma Rantala (Tony Vaarainkorpi), Raili Varo (Heikki Knookala), Martti Alkula (Matti Heinonen), Tapio Pihlaja (Mika Muurimäki), Mika Haapsaari (Martti Puronvarsi), Jorma Varpula (Erkki Riippi), Asko Salminen (Piia Riiki), Arvi Kangastie (Ahti Kautiainen), Tero Juupajärvi (Sini Syrjälä), Micael Westerholm (Susanna Sariola), Mika Lukkkarinen (Elisa Panttila) ja Päivi Karppi (Teemu Syrjäläinen).

Perussuomalaisten kannatusluvut mairittelevat puolueen puheenjohtaja Jussi Halla-ahoa, Etelä-Pohjanmaan piirin puheenjohtaja Anne Matokangasta sekä puolueen työmiestä Matti Putkosta. Kannatus ei ole sattuman kauppaa, vaan tulosta puolueen johdonmukaisesta ja uskottavasta politiikasta Suomen ja suomalaisten eteen sekä erinomaisesta kenttätyöstä. – Kuva: Juha Rantala

Perussuomalaisuus Etelä-Pohjanmaan piirissä on kovassa nosteessa. Siitä esimerkkinä viime kevään kaksien vaalien erinomaiset tulokset. Nyt piirin väki valmistautuu tekemään tulosta myös kuntavaaleissa. – Kuva: Juha Rantala

Kirjoitettu 2.1.2020