Tauno Lampinen valittiin Kuortaneen perussuomalaisten uudeksi puheenjohtajaksi

Kuortaneen perussuomalaiset vaihtoivat vetäjää syyskokouksessaan 23. marraskuuta 201, joka pidettiin kunnantalolla. Pitkäaikaisen puheenjohtajan Seppo Palomäen tilalle valittiin Tauno Lampinen. Palomäki on kunnanvaltuuston ensimmäinen varapuheenjohtaja ja Lampinen taas kunnanhallituksen jäsen. Osaston tiedottajan mukaan tilanteeseen ei liity isompaa dramatiikkaa. Palomäki jatkaa kuitenkin edelleen paikallisosaston hallituksessa, johon valittiin hänen lisäkseen myös Antti Koskela, Tuija Lindahl, Annukka Salminen ja Tarja Tanila-Vaske.

Etelä-Pohjanmaan piirihallitukseen valittiin ehdolle varsinaiseksi edustajaksi Tauno Lampinen ja varalle Seppo Palomäki. Piirin virallisiin kokouksiin valittiin Lampinen, Palomäki ja Tanila-Vaske sekä varalle Koskela, Lindahl ja Salminen.

Toimintasuunnitelmassa esille nousee vaalien lisäksi jo perinteiset Kuortaneen kuhinat heinäkuussa, Perusonki-tapahtuma syksyllä ja mahdolliset Joulukuhinat marraskuussa. Vaalit hallitsevat lähivuosiakin kun eduskuntavaaleihin aloitetaan valmistautuminen heti aluevaalien jälkeen. Seurakuntavaaleissa perussuomalaiset eivät viimeksi lähteneet omalla listalla ja nytkin se jäi vielä harkinnanvaraiseksi. Asia herätti kyllä vilkasta keskustelua mm. kirkon roolista yhteiskunnassa.

Sääntömääräisten asioiden lisäksi käytiin keskustelua mm. aluevaaleista ja tuulivoimasta. Aluevaalien mahdollinen alhainen äänestysvilkkaus huolestutti varsinkin reuna-alueiden edustuksen puolesta. Lähipalveluiden turvaaminen jatkossakin tasapuolisesti nähtiin tärkeäksi ikärakennekin huomioiden. Digitaaliset palvelut sopivat erinomaisesti liikkuville työikäisille, mutta vanhemman väestön kohdalla täytyy palveluiden liikkua muutenkin kuin verkossa. Tuulivoima-asiassa puhuttivat niin luottamushenkilökoulutuksissa esille otetut jääviysasiat, luontokohteet kuin edeltävänä maanantaina uutisissakin esillä ollut kansallisen Kuortanejärven kulttuurimaiseman säilyminen.

Seppo Palomäki

Kirjoitettu 24.11.2021