Turvattomuus ja koronatilanne puhuttivat ihmisiä Vaasassa

Vaasan perussuomalaiset järjestävät kuntavaalikutsuntojaan kerran kuukaudessa. Elokuun tapahtuma järjestettiin taas muutaman kuukauden tauon jälkeen Vaasan kauppatorilla, siinä tutulla paikalla Vapaudenpatsaan vieressä. Tätä ennen käytiin Palosaaren torilla ja Tervajoella.
Kuten Suomen aurinkoisimman kaupungin imagoonkin jo kuuluu, niin sää suosi perussuomalaisia, ja tapahtumaa vauhditti peräti neljä kansanedustajaa. Jukka Mäkysen lisäksi paikalle olivat saapuneet Mika Niikko, Ari Koponen ja Jenna Simula.

Grillimestarina toritapahtumassa häärinyt kaupunginvaltuutettu ja perussuomalaisten Etelä-Pohjanmaan piirin 3. varapuheenjohtaja Päivi Karppi sai tarjoilun lomassa hyvää kontaktia vaasalaisiin. Kaikki kuultu ei tosin ollut kovinkaan miellyttävää.
– Turvattomuus oli asia, josta yhä useampi halusi keskustella. Katuväkivalta on lisääntynyt Vaasassa huolestuttavasti ja se on saanut yhä raaempia muotoja. Erään vaasalaiskoulun koriskentällä oli käyty nuorukaisen kimppuun porukalla ja samoin oli käynyt erään koiranulkoiluttajan kohdalla. Nämä olivat vain muutamia tuoreita esimerkkejä. Ihmiset ovat väsyneitä tilanteeseen ja tilanne tuntuu vain pahenevan. Kaikista järkyttävintä on, että näitä asioita ei tahdota uskaltaa nostaa esille leimaamisen pelosta, koska takana ovat maahanmuuttajataustaiset nuoret.
Toinen asia, josta keskusteltavaa riitti oli koronatilanne.
– Eräskin herra tiesi, että olen Vaasan sairaanhoitopiirin valtuuston jäsen ja halusi tietää, miten täällä hoituu testaus ja tulokset. Ymmärrettävästi uutiset maailmalta ovat saaneet väen huolestumaan, totesi Karppi.
– Yleisesti ottaen Vaasassa mennään kohti kuntavaaleja melkoisessa myötätuulessa ja sydäntä lämmitti erikoisesti se, että useat ihmiset tulivat kertomaan avoimesti sen, kuinka hyvällä asialla me perussuomalaiset olemme.

Paikalla olleet kansanedustajat keskittyivät Vaasan torilla yleispolitiikkaan. Niin Mika Niikko kuin Jukka Mäkynenkin ruoskivat hallituksen EU-politiikkaa.
– Marinin hallitus toimii kuin epäonnistunut kauppias, joka ostaa tavaraa tietyllä hinnalla ja myy sen moninkertaisesti halvemmalla. Konkurssihan tuollaisesta seuraa, selvitti Mäkynen.
– Hallitus päätti perussuomalaisten vastustuksesta huolimatta hyväksyä neuvottelut EU:n elpymissuunnitelmasta. Paketti esitetään koronatukena, mutta tosiasiassa usean Etelä-Euroopan maan talousongelmat ovat syvemmällä. Perussuomalaisten näkökulmasta suomalaisten verorahoilla ei tule osallistua muiden maiden talousahdinkojen ratkaisemiseen. Pelissä on Suomelle tarjolla ainoastaan tappioita, velkavankeutta ja liittovaltioon ajautumista, ruoski Niikko hallitustamme.

Hei, me voitetaan! Kuntavaalit nimittäin. Perussuomalaisten osaston eteen ryhmittyneinä Stig Lång, Sede Jussila, Päivi Karppi, Lauri Karppi, Ari Koponen, Piia Riiki, Raimo Turpeinen, Jukka Mäkynen, Risto Rintamäki, Jenna Simula, Ville Hämäläinen ja Mika Niikko. – Kuva: Juha Rantala

Kirjoitettu 17.8.2020